
دومین کنفرانس بینالمللی پیشرفتهای اخیر در مهندسی راهآهن عصر روز دوشنبه ششم مهرماه به کار خود پایان داد. در مراسم اختتامیه ابتدا دکتر یونسیان(دبیر اجرایی کنفرانس) ضمن ارائه گزارش کوتاهی از روند اجرایی کنفرانس، به تبیین دستاوردهای آن پرداخت. وی در مورد روند داوری مقالات، توضیح داد که از حدود 500 چکیده مقاله دریافتی، در ارزیابی اولیه 300 مقاله کامل مورد درخواست قرار گرفت که در نهایت پس از داوری کامل توسط دو یا سه داور، 138 مقاله به صورت شفاهی و پوستر در نظر گرفته شد که همگی آنها در کتاب کنفرانس، قابل دسترسی است. دکتر یونسیان، اهداف اصلی برگزاری کنفرانس را ایجاد امکان تبادل مستقیم دانش فنی بین متخصصان داخلی و خارجی، شناساندن و شناسایی پتانسیلهای تحقیقاتی موجود کشور در صنعت ریلی به محققان و صنعتگران داخلی و خارجی و ارتقای سطح عمومی پژوهش در صنعت ریلی کشور و نیز شناساندن دانشکده مهندسی راهآهن و پتانسیلهای دانشکده به پیشاهنگان تحقیقات ریلی جهان ذکر کرد. در ادامه مراسم اختتامیه، دکترامانی به نمایندگی از شرکت مهندسین مشاور نقش ترسیم میلاد (حامی اصلی کنفرانس) سخنرانی کرد. وی با اشاره به انعقاد تفاهمنامه ما بین دانشگاه علم وصنعت ایران و شرکت NTM در سال 2008 میلادی که از هدف از آن ارتقای دانش مهندسی و فرهنگسازی برای ارتباط دانشگاه با صنعت بوده است، گفت: این تفاهمنامه، ایجاد زمینه حضور فارغالتحصیلان رشته مهندسی راهآهن در صنعت ریلی را پیگیری میکند و از مواردی که در تفاهمنامه دیده شده بود هم کمک در برگزاری کنفرانس بینالمللی راهآهن به عنوان حامی همایش بوده است. دکتر امانی افزود: مطمئن هستم برگزاری چنین کنفرانسهایی میتواند در ارتقای مهندسی کشور در بخش صنعت ریلی بسیار راهگشا باشد. در ادامه مراسم، سخنرانان کلیدی همایش به تبیین فعالیتهای تحقیقاتی حال حاضر خود پرداختند و سپس با حضور آنان و با مدیریت دکتر میرمحمدصادقی (رئیس کنفرانس) میزگرد و پرسش و پاسخ برگزار شد. سپس دکتر ابوالحسنی (فرمانده قرارگاه سازندگی قائم) با گرامیداشت هفته دفاع مقدس،در خصوص فعالیتهای جاری این قرارگاه در زمینه صنعت ریلی توضیحاتی ارائه کرد و توضیح داد که این قرارگاه تاکنون بیش از 1500 پروژه را در زمینه صنعت ریلی در کشور به اتمام رسانده و توانسته است بلندترین تونل خاورمیانه را در کشور با مشخصات 24 کیلومتر طول از یک دهانه، حفر نماید و همچنین حدود 100 کیلومتر تونل زیرزمینی را در دست اجرا دارد. دکترابوالحسنی در پایان سخنان خود ارتقای سطح دانش فنی پیمانکاران و مشاوران، انتقال تکنولوژی روز دنیا به داخل کشور از طریق تقویت صنایع داخلی، تربیت نیروی انسانی متخصص از طریق تقویت و بازنگری در نظام آموزش عالی، تخصیص بودجه در راستای طرح تحول اقتصادی، استفاده از سرمایهگذاری خارجی با رعایت قانون حداکثر استفاده از توان داخلی، تدوین قوانین و ضوابط طرح و اجرای پروژههای حمل و نقل ریلی و مستندسازی و ایجاد بانک اطلاعاتی جامع در مراکز آموزش عالی را پیشنهاد کرد. مهندس نوری (مدیر عامل قطارهای شهری کرج و حومه) سخنران بعدی مراسم اختتامیه بود که با عنوان چالشهای مترو، سخنرانی کرد. وی با اشاره به آمار قابل توجه مرگ و میر در کشورمان در اثر بیماری سرطان و تصادفات که هر دو نیز با مترو در ارتباط است، افزود: علیرغم تحریم، تکنولوژی ساخت مترو را در کشور داریم و باید با توجه به مزایای بسیار آن، برای ساخت مترو هزینه کنیم و با توان و امکانات کشور، حمل و نقل خاص ما باید حمل و نقل ریلی با سرعت بالا باشد. وی با تاکید بر اینکه هر خط ریلی مترو، معادل 10 خط با سرعت جادهای، توان جابه جایی مسافر را دارد،گفت: متروسازی در کشور ما بسیار مقرون به صرفه و ارزان است و ما با توان متخصصان داخلی در کرج در حال حفر تونلی به قطر 10 متر و طول 34 کیلومتر هستیم که پنجمین تونل قطر بلند دنیا به شمار میرود. مهندس نوری گفت: اگر بخواهیم در آینده از ورود بنزین به کشور جلوگیری کنیم باید سیستمهای حمل و نقل ریلی خود را توسعه دهیم که این هم قابل انجام است و اگر بخواهیم سیستمهای سریعالسیر حمل و نقل را تقویت نماییم این وظیفه متخصصان ریلی است که دولت را یاری دهند. وی در خاتمه بر لزوم تاسیس دانشکده و دانشگاه مترو و نیز انتقال تکنولوژی ساخت مترو به کشور، تاکید کرد. 
اهدای لوح و تندیس به سخنرانان کلیدی : پروفسور Simon Iwonicki از انگلستان، پروفسور Tore Dahlberg از سوئد و پروفسور Ingo A.Hansen از هلند و نیز تقدیر از معاون اول راهآهن روسیه،رئیس دانشگاه تحقیقات راهآهن روسیه،رئیس راهآهن کشور عراق و معاون رئیس راهآهن کشور آذربایجان، همچنین تقدیر از ارائه دهندگان کارگاههای آموزشی و برگزیدگان سومین مسابقه ملی طرحهای ریلی و کمیته برگزاری کنفرانس، از جمله برنامههای پایانی این کنفرانس دو روزه بود. 
|