
برگزاری نشست مطبوعاتی دومین کنفرانس بینالمللی پیشرفتهای اخیر در مهندسی راهآهن دکتر میرمحمدصادقی (رئیس دانشکده مهندسی راهآهن) در جمع خبرنگاران رسانهها و مطبوعات به سوالات آنان در مورد برگزاری دومین کنفرانس بینالمللی پیشرفتهای اخیر در زمینه مهندسی راهآهن پاسخ داد. دکتر میرمحمد صادقی ایجاد جنبش علمی در بخش حمل و نقل ریلی، افزایش تعامل بین صنعت حمل و نقل ریلی (راهآهن سراسری و درون شهری) با دانشگاه و عرضه پیشرفتهای کشور در زمینه حمل و نقل ریلی در عرصه جهانی را از اهداف اصلی برگزاری این کنفرانس بینالمللی برشمرد. وی افزود: در این کنفرانس که روزهای 5 و 6 مهرماه با حضور متخصصان و پیشآهنگان سرشناس راهآهن دنیا در دانشگاه علم وصنعت ایران برگزار خواهد شد 120 مقاله برگزیده از بین بیش از 500 مقاله ارسالی ارائه و پنج کارگاه نیز در موضوعاتی که دغدغههای اساسی کشور در زمینه حمل و نقل ریلی است برگزار میشود. برپایی نمایشگاه بزرگی از دستاوردهای شرکتهای خصوصی راهآهن ایران و چند شرکت مهم از کشورهای اروپایی، کانادا و استرالیا از دیگر برنامههای این کنفرانس دو روزه خواهد بود. مترو و سیستمهای ریلی درون شهری، ماشین آلات ریلی، خط و سازههای ریلی، راهآهن برقی، کنترل و سیگنالینگ، اقتصاد و حمل و نقل ریلی، مدیریت و بهرهبرداری راهآهن و ایمنی در راهآهن، محورهای تخصصی این کنفرانس میباشد. دکتر میرمحمدصادقی اعلام کرد که احتمالاً مراسم افتتاحیه توسط دکتر احمدینژاد (رئیس جمهور) صورت خواهد گرفت و نیز از سه وزیر کشور، راه و ترابری و مسکن و شهرسازی برای حضور در مراسم افتتاحیه دعوت به عمل آمده است. رئیس دانشکده مهندسی راهآهن با معرفی اجمالی این دانشکده، از پذیرش دانشجو در مقطع دکتری از سال آینده خبر داد و افزود براساس مصوبه سال 1386 اتحادیه بینالمللی راهآهنها دانشکده مهندسی راهآهن دانشگاه علم وصنعت ایران به عنوان مرکز آموزش و پژوهش راهآهن خاورمیانه برگزیده شده و در حال حاضر نیز میزبان دانشجویان بینالمللی از کشورهای همجوار و خاورمیانه هست. دکتر میرمحمدصادقی برگزاری کنفرانس بینالمللی حمل و نقل ریلی را یکی از راههای رفع چالش عدم هماهنگی و ارتباط موثر صنعت و دانشگاه در این زمینه دانست و افزود این کنفرانس سعی دارد دانشکده مهندسی راهآهن را به کشور بشناساند و ادغام دانشگاه و صنعت، یکی از دستاوردهای اینگونه کنفرانسها میتواند باشد. همانطور که در همین کنفرانس هم برای انتخاب موضوع کارگاهها از صنایع در مورد مشکلات آنها سوال کردیم، پاسخ آنها را نیز موضوع مقالات و کارگاههای همایش قرار دادهایم. دکتر میرمحمدصادقی تاکید کرد اگر دانش فنی خود را توسعه داده و مستند سازی فنی انجام دهیم به جرات میتوانم بگویم تا 50 درصد در احداث در متروها صرفهجویی خواهیم داشت چرا که صنعت حمل و نقل ریلی در ایران به ویژه در مترو، صنعتی نوپاست و نیازمند توسعه دانش فنی است. از سوی دیگر در کشور نیاز به متخصص راهآهن بسیار محسوس است و با کمبود شرکت دولتی یا خصوصی که تخصص حرفهای در زمینه راه آهن شهری داشته باشد نیز مواجهیم بنابراین دولت باید از شرکتهای خصوصی فعال در این زمینه حمایت کند تا از تخصص خود مستند سازی نمایند. همچنین دکتر میرمحمدصادقی از تلاش برای اخذ مصوبه نشریه علمی- پژوهشی حمل و نقل ریلی توسط دانشکده مهندسی راهآهن خبر داد. |