 دکتر جبل عاملی در جمع اعضای هیات علمی و کارکنان دانشگاه; ماموریت اصلی دانشگاه، کار علمی، تولید علم و آموزش فرزندان ایران عزیز است دکتر جبل عاملی صبح امروز پانزدهم فروردین ماه در اولین روز سال جدید و در جمع اعضای هیات علمی و کارکنان دانشگاه گفت: ماموریت اصلی دانشگاه کار علمی، تولید علم و آموزش فرزندان ایران عزیز است و ما باید بیشتر در این بخش فعال بوده و دانشگاه را به این سمت سوق دهیم رییس دانشگاه در این مراسم ضمن تبریک سال جدید به اعضای هیات علمی، کارکنان و دانشجویان ابراز امیدواری کرد که سال 88، که سال اصلاح الگوی مصرف و صرفه جویی نام گرفته، سال مبارک و میمونی برای جامعه دانشگاهی باشد. رییس دانشگاه افزود: قطعاً در ارتباط با نامگذاری و ماموریت این سال، دانشگاه هم، به جهت حکم عمومی و کلی در سایر فعالیت هایش موضوع صرفه جویی را در دستور کار قرار خواهد داد . اما آنچه مهم است و به ماموریت دانشگاه بر می گردد این است که در ارتباط با الگوی مصرف و صرفه جویی در ابعاد مختلف چه می تواند بکند. جبل عاملی از وجود قابلیت ها و توانمندی های مختلف دانشگاه در زمینه ارائه مدل و الگو برای صرفه جویی در بخش انرژی ، مسکن، حمل و نقل، صنعت و آب سخن گفت و در ادامه افزود: دانشکده های مختلف این دانشگاه با انجام فعالیتهای تحقیقاتی در زمینه صرفه جویی، می توانند برای کشور و مسوولین ره گشا باشند و امیدواریم که این موضوع[صرفه جویی] در حد شعار و تبلیغ باقی نماند و دستگاه های بهره بردار از حاصل فعالیت های تحقیقاتی دانشگاه استفاده نمایند. رییس دانشگاه در بخشی از صحبتهای خود خاطر نشان کرد که معاونت پژوهشی دانشگاه فعال شده تا بتواند مجموعه توانمندی های خود را در این بخش که مجموعه ای بسیار گسترده نیز هست، تدوین نماید و به وزارتخانه ها و دستگاههای بهره بردار ارائه کند. ریس دانشگاه به حوزه گسترده فعالیت های تحقیقاتی برای دانشگاه اشاره کرد و گفت: ما باید نیاز جامعه علمی و صنعتی کشور را شناسایی نموده و بیشتر روی آن بخش سرمایه گذاری نماییم. در ادامه دکتر جبل عاملی گفت: در چند حوزه مذاکراتی را با سازمان های مختلف داشته ایم که این سازمان ها اعلام آمادگی کرده اند تا در حوزه هوا و فضا ،فناوری اطلاعات ،بایو و همین طور حوزه هسته ای ماموریت های تحقیقاتی را به دانشگاه واگذار نمایند. اما بعد از فرمایشات مقام معظم رهبری در سال جدید دو حوزه استراتژیک شامل انرژی به مفهوم عام و حوزه آب نیز به این زمینه های تحقیقاتی اضافه شد. دکتر جبل عاملی در صحبت های خود از سالی که گذشت به عنوان سالی پر بار برای دانشگاه یاد کرد و افزود حضور مقام معظم رهبری در دانشگاه، بزرگترین رویداد سال گذشته این دانشگاه بود که پیامد این حضور ارزشمند و تاکید ایشان بر جایگاه و پیشینه دانشگاه، باعث شد تا مجموعه قانونگذاری و اجرایی کشور در ارتباط با کم توجهی ها و بی مهری های دو دهه گذشته نسبت به دانشگاه جبران مافات کنند و تا حدودی آن کم توجهی های گذشته را جبران کنند. وی با اشاره به تلاش مسوولان و مدیران دانشگاه برای جبران عقب ماندگی در زمینه زیر ساختهای پژوهشی و عمرانی گفت: البته ما همچنان مصریم که بزرگترین توانمندی، قابلیت و سرمایه دانشگاه نیروی انسانی است که شامل اعضای هیات علمی بزرگوار، کارکنان شریف و دانشجویان پر توان هستند ولی به هر حال ابزار ها و زیر ساخت های لازم هم باید فراهم شود. دکتر جبل عاملی در پایان سخنان خود از دو ویژگی سال جدید یاد کرد و گفت امسال به لحاظ برگزاری انتخابات ریاست جمهوری احتمال دارد شرایط خاصی به جامعه و دانشگاه تحمیل بشود که به نظر من هم هیئت رئیسه و هم شورای دانشگاه باید با درایت کامل در این زمینه عمل کنند، چرا که ساحت و شان دانشگاه اجل از این است که خودش را آلوده فضای انتخاباتی بکند، هر چند فضای با نشاط انتخاباتی باید همه جا و از جمله در دانشگاه هم حاکم باشد. وی ویژگی دیگر سال 88 را که می بایست معاونت پژوهشی و ارتباط با صنعت دانشگاه بیشتر در آن فعال باشند، بحث ابلاغ و اجرای نقشه جامع علمی کشور دانست و افزود در این زمینه پروژه های علمی – تحقیقاتی متعددی به سمت دانشگاهها سرازیر خواهد شد که باید در حوزه های مختلف ، دانشگاهها برای خودشان ماموریت تعریف کنند و در این حوزه های تحقیقاتی وارد بشوند. حضرت حجت الاسلام و المسلمین شاه آبادی رییس نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه نیز در سخنانی آغاز سال جدید را به حاضرین در جلسه تبریک گفت و افزود: امیدوارم این سال که شروع آن مقارن شده با ولادت یکی از ستارگان پرفروغ خاندان عصمت و طهارت برای ما بیش از سال های گذشته نورانیت و معنویت داشته باشد. وی در بخش دیگری از صحبت های خود به توصیه مقام معظم رهبری در خصوص اصلاح الگوی مصرف اشاره کرد و از همگان خواست تا به این موضوع به طور جدی فکر کنند و در همه شئونات زندگی به آن عمل نمایند. لازم به ذکر می باشد در پایان این مراسم اعضای هیات علمی و کارکنان با حضور و قرائت فاتحه بر سر مزار شهدای گمنام دانشگاه، نسبت به مقام شامخ آنها ادای احترام نمودند. (آلبوم مراسم)  |